Tisková zpráva k výsledkům a vyhlášení cen Sdružení přátel piva
Sdružení přátel piva zveřejňuje výsledky ankety
o nejlepší piva a pivovary roku 2024
Nepomuk – Sdružení přátel piva vyhlašuje i v tomto roce výsledky své tradiční soutěže o nejlepší piva, pivovary a pivovarské osobnosti roku (a to nepřetržitě již od roku 1990).
V současné době jde o jedinou (a nejstarší) celorepublikovou pivní soutěž samotných spotřebitelů. Výjimečný je i systém hodnocení, který kombinuje anketní a degustační část, kdy piva s nejvyšším počtem získaných hlasů v rámci ankety postupují do anonymní odborné degustace, ze které vyjde konečné pořadí na prvních místech.
Soutěž SPP prošla za celou dobu řadou různých drobných změn, které reflektovaly především aktuální trendy v pivovarském světě. Dle toho se měnily vyhlašované pivní kategorie (bez rozšiřovaní soutěže). S výjimkou ceny Létající pivovar roku, která přibyla v roce 2022 a kterou má SPP chráněnou na Úřadě průmyslového vlastnictví, stejně jako ceny Pivovar roku a Minipivovar roku. Došlo tak k logickému uzavření celé řady těchto ocenění.
SDRUŽENÍ PŘÁTEL PIVA VŠAK CHYSTÁ NA PŘÍŠTÍ ROK INOVOVANÝ FORMÁT SOUTĚŽE, ZACHOVÁVAJÍCÍ STÁLE KOMBINACI ANKETNÍ A DEGUSTAČNÍ ČÁSTI, ALE PŮJDE O PRŮBĚNÉ CELOROČNÍ HODNOCENÍ, KTERÉ BUDE LÉPE REFLEKTOVAT SEZÓNNÍ NABÍDKU PIV A DOKÁŽE ZACHYTIT PŘÍPADNÉ VÝKYVY V KVALITĚ PIVA.
Sdružení přátel piva (SPP) své ceny od roku 2002 vyhlašuje tradičně pokaždé v jiném kraji, v jiném pivovaru. Letos bylo zvoleno jako místo konání město Nepomuk (s pivovarem Zlatá kráva) v plzeňském kraji, kde se udílení těchto cen ještě nekonalo, čímž SPP splácí dluh tomuto pivovarskému kraji.
Finální anonymní degustace anketně nejúspěšnějších piv proběhla pod vedením lektora ČZU a odborného degustátora SPP PhDr. Ing. Tomáše Maiera, Ph.D. v neveřejných prostorách Strahovského pivovaru dne 19. září 2024.
V anketní části hlasovalo cca 47 % členů SPP pro různých 259 značek piva.
Pivní počin roku (jako jedna z tradičních cen SPP) dle verdiktu poroty letos nebude udělen.
——————————————————————————————————————–
Další faktické zajímavosti z celkových i dílčích výsledků:
V letošním roce dokázalo ve své (pivní) kategorii obhájit vítězství pouze pivo Volt z Jablonce n. N.
a to v kategorii světlých, svrchně kvašených piv. Toto pivo zároveň mělo i nejlepší známku ze všech anonymně degustovaných vzorků napříč všemi kategoriemi.
Celkově nejúspěšnějším pivovarem v naší soutěži se letos zcela jednoznačně stal (nepřekvapivě) Rodinný pivovar Bernard, se čtyřmi umístěními a zároveň obhájil titul Pivovar roku.
Vítězným pivem v anketní části napříč kategoriemi se stal Černý ležák Bernard, s jemnými kvasnicemi – z Rodinného pivovaru Bernard, které získalo 295 hlasů. Anonymní odborná degustace však toto pivo odsunula až na druhé místo.
Skokan roku: Raspberry Sorbet – z pivovaru Sibeeria, v kategorii kyselých piv. (Ač jde o pivo poprvé uvařené již v roce 2020).
Zajímavostí je i zcela shodné pořadí na prvních třech místech v anketě Pivovar roku, což se stalo v historii naší soutěže zcela poprvé.
——————————————————————————————————————–
Aktuální poznámky Sdružení přátel piva k roku 2024:
V letošním roce se od některých koaličních politiků ozývaly hlasy na regulaci prodeje alkoholických nápojů včetně piva, a to s odůvodněním, že máme příliš vysokou spotřebu alkoholu na hlavu a je třeba zabránit jeho konzumaci zejména v případě mládeže.
Tyto podivné návrhy musíme odmítnout v samém začátku. Důvody jsou následující:
– Bylo by pokrytecké mluvit o nutnosti snížení spotřeby alkoholu a přitom ponechat nulovou spotřební daň, kterou mají vinaři a dle Zákona o vinohradnictví a vinařství z roku 2002 nadále přispívat nemalou částkou ze státního rozpočtu do Vinařského fondu.
– Spotřeba alkoholu od roku 2018 prokazatelně stále klesá, a to z 14,4l na hlavu na současných 10 l na hlavu. Děje se to zcela přirozenou cestou.
– Je zřetelné, že obliba alkoholu u mládeže v Česku, stejně jako v jiných zemích, významným způsobem klesá.
– V rámci toho klesá i spotřeba piva (tím i jeho výroba) o cca 10 %
– Jediným setrvale rostoucím segmentem v pivovarnictví je naopak produkce nealko piv na základě zvyšující se poptávky. Za poslední rok jde o cca 10%.
– Omezení prodeje neznamená pokles spotřeby alkoholu, o čemž svědčí řada příkladů, např. žebříčkům ve spotřebně alkoholu dlouhodobě vévodí navzdory výraznému omezení běžného prodeje alkoholických nápojů Litevci.
– Jiné země s přísným režimem prodeje, naopak svůj systém rozmělňují (např. Finsko)
– Naprostá většina spotřebitelů alkoholických nápojů (a to nejen u nás) konzumuje pivo zodpovědně a zejména bezproblémově. Pivo navíc není na objem alkoholu zdaleka nejlevnějším nápojem, který vyhledávají závislí konzumenti. Neomezujme tedy ukázněnou většinovou společnost kvůli problematickým jedincům.
– Stát na konzumentech alkoholických nápojů rozhodně neprodělává, jak se snaží tvrdit některé falešné studie, které na jedné straně porovnávají jen zisky ze spotřební daně (nikoliv už zisky z daní z příjmů a z DPH u výrobců alkoholických nápojů, ale též navázaných oborů jako je zemědělství, sladovnictví, chmelařství a jiné) a na druhé straně vypočítává společenské náklady nadměrného pití (jehož odhady se značně různí – od 20 do 60 miliard korun ročně). Je tedy potřeba se ptát, jak k daným číslům státní úředníci vůbec došli a proč je mezi odhady tak velký rozdíl.
– Omezení reklamy neznamená snížení spotřeby alkoholu, stejně jako omezení reklamy na jogurty by např. snižovalo spotřebu jogurtů. A výrobci bedlivě dodržují současný reklamní kodex.
Pokud Ministerstvo zdravotnictví volá po jednotné unijní normě a srovnání pravidel ohledně prodeje alkoholických nápojů, pak se lze ptát, proč např. nemohou pít pivo (pod společenským dohledem) již šestnáctiletí, tak jak je běžné v celé západní části Evropy.
Braňme se dalším regulací a omezením, která dennodenně dopadají na běžný život každého z nás, v různých oblastech (nejen v této).
——————————————————————————————————————–
O Sdružení přátel piva a jeho anketě Pivo roku
Anketa Sdružení přátel piva o nejlepší piva, pivovary a pivovarské osobnosti roku je nejstarší novodobou soutěží na českém pivním trhu (s tradicí již od roku 1990). Od roku 2008 (po zániku Pivního kurýra) je to i jediná celorepubliková spotřebitelská soutěž. Systém, kterým SPP dojde ke svým výsledkům, je dvoukolový a zcela originální, neboť spojuje oba prvky většiny soutěží, tedy anketní a degustační část. Vítězná piva se tak vyznačují kombinací oblíbenosti a kvality.
První část hodnocení je anketní. Pivní sněm SPP v průběhu první poloviny roku oznámí členské základně kategorie, ve kterých se bude ocenění v daném roce udílet, poté následuje hlasování všech členů. Hlasy jsou vedením SPP shromažďovány a po jejich zpracování vzniká v každé kategorii pořadí dle oblíbenosti.
V druhé části hodnocení posoudí členové Pivního sněmu SPP ta piva, která se umístila v hlasování členů SPP na prvním až pátém místě a určí jejich konečné pořadí formou odborné anonymní degustace, na jejíž průběh dohlíží a účastní se jí nezávislí pivovarští odborníci, kteří o průběhu této degustace vystavují veřejný protokol. Degustační část je hodnocením z hlediska kvality piv.
Členové Pivního sněmu SPP (mnozí s odbornými degustačními zkouškami) mají možnost se v průběhu roku také objektivněji seznámit se sortimentem piv vařených v pivovarech v České republice, které navštěvují, degustují pivní „vzorky“, pořádají anonymní ochutnávky a moderované degustace a účastní se i ostatních pivních prezentací. O vítězích v kategorii Sládek roku a Pivní počin roku rozhoduje pouze porota Pivního sněmu SPP.
Ke dni 14. 11. 2024 mělo Sdružení přátel piva 1 567 registrovaných právoplatných členů. Nejvíce členů je v Praze (40 %), nejméně v Karlovarském kraji (0,8 %).
——————————————————————————————————————–
Sdružení přátel piva vzniklo transformací z původní Strany přátel piva (založené 16.1.2020) v roce 1997. V roce 2007 se Sdružení přátel piva stalo dle nové legislativy zapsaným spolkem. Od roku 2005 je členem EBCU (Evropské unie pivních spotřebitelů). Mezi členy SPP lze nalézt mnohé české sládky, ale též i členy ze zahraničí.
V LETOŠNÍM ROCE DOŠLO K DROBNÉ ZMĚNĚ LOGA SDRUŽENÍ PŘÁTEL PIVA, KDY DOŠLO K JEHO ZJEDNODUŠENÍ A MODERNĚJŠÍMU POJETÍ, AČ STÁLE VYCHÁZÍ Z PŮVODNÍ PŘEDLOHY NEZNÁMÉHO KRESLÍŘE Z ROKU 1990, KTEROU TVOŘILA TAJEMNÁ POSTAVA ZA SKLENICÍ S PIVEM, BOHATOU PĚNOU A PÍSMENY SPP.
(Některé původní artefakty v obrázku níže):
Odkaz na nová loga SPP 2024 ZDE: