Další informace a čísla k vyhlášení
Anketa Sdružení přátel piva o nejlepší piva, pivovary a pivovarské osobnosti roku je nejstarší novodobá soutěž na českém pivním trhu (s tradicí již od roku 1990). Od roku 2008 je to i jediná celorepubliková spotřebitelská soutěž.
Systém, kterým SPP dojde ke svým výsledkům je dvoukolový a zcela originální, neboť spojuje oba prvky většiny soutěží, tedy anketní a degustační část a vítězná piva, se tak vyznačují kombinací oblíbenosti a kvality.
První část hodnocení je anketní: předsednictvo a Pivní sněm SPP v průběhu první poloviny roku oznámí členské základně kategorie, ve kterých se bude ocenění v daném roce udílet a poté následuje hlasování všech členů. Hlasy jsou vedením SPP shromažďovány a po jejich zpracování určí v každé kategorii pořadí dle oblíbenosti. (Každý člen může udělit až tři hlasy v jednotlivé pivní kategorii).
V druhé části hodnocení posoudí členové Pivního sněmu a předsednictva SPP ta piva, která se umístila v hlasování členů SPP na prvním až třetím místě a určí jejich konečné pořadí. Posouzení probíhá formou anonymní degustace a na její průběh dohlíží nezávislí pivovarští odborníci, kteří o průběhu této degustace vystavují veřejný protokol. Degustační část je hodnocení z hlediska kvality piv.
PS: Členové Pivního sněmu a předsednictva SPP (mnozí s odbornými degustačními zkouškami) mají možnost se v průběhu roku objektivněji seznámit se sortimentem piv vařených v pivovarech v České republice, které navštěvují, degustují pivní „vzorky“, pořádají anonymní ochutnávky a moderované degustace a účastní se i ostatních pivních prezentací.
O kategorii Sládek roku a Pivní počin roku rozhoduje pouze porota Pivního sněmu
a předsednictva SPP.
ROK 2012 – některá vybraná čísla a postřehy k letošnímu roku:
Není bez zajímavosti, že výsledky cen SPP často předbíhaly dobu a výsledky dalších soutěží (Pivní pečeť aj.) jen kopírovaly či potvrzovaly úspěch některých pivovarů již z našeho vyhlášení. Velmi často, v předstihu před ostatními soutěžemi, se v rámci našeho vyhlášení projevovaly i současné trendy v pivovarnictví. Jednou jde o nástup svrchně kvašených piv, jindy nealkoholických. Letošním výsledkům cen SPP však zcela jasně dominuje fenomén minipivovarů, jejichž vzrůstající počet, obliba a kvalita jejich piv již přestává být pod rozlišovací úroveň i těch největších pivovarů u nás.
Absolutní vítězové napříč kategoriemi po skončení úvodní anketní části:
- Bernard s čistou hlavou Free ( kategorie nealkoholických piv ) … 261 hlasů
- Svijanský Máz ( kategorie jedenáctistupňových piv ) … 180 hlasů
- Únětické pivo 10° ( kategorie desetistupňových piv ) … 171 hlasů
V anketní části hlasovalo 48% členů SPP z 1214 možných a to znovu pro rekordní počet značek – 302 !!! Toto číslo již několik let za sebou nepřetržitě a stále roste. Svědčí (stejně jako celkové výsledky) o stále větší pivní rozmanitosti na českém pivním trhu a to zejména díky nabídce piv z minipivovarů, jejichž počet se každým rokem stále zvyšuje.
Skokan roku: Letos překvapivě v kategorii speciálních piv, kdy dvacetistupňový Imperial Pilsner z Břevnovského klášterního pivovaru skončil na skvělém celkovém třetím místě po anketní části a první celkově po degustační části, přestože jde o pivo ze zcela nového minipivovaru.