Globální pivovary loňský rok zklamal
Výrobce piva trápí pokles prodeje v Evropě, asijské trhy ale rostou. Největší české pivovary v roce 2013 vyvezly rekordní objemy
Když jde ekonomika dolů, lidé šetří i na pivu. Kupují levnější značky a raději usednou doma s lahví v ruce před televizi, než aby si nechali natočit půllitr v hospodě. Změnu spotřebitelského chování pociťuje i čtveřice největších nadnárodních skupin, v čele s belgickou AB InBev, která kontroluje více než pětinu globálního trhu s pivem.
Společnost AB InBev podle své včerejší zprávy loni po celém světě uvařila 426 milionů hektolitrů piva, včetně licenční výroby. Ve srovnání s rokem 2012 to představuje zhruba dvouprocentní pokles objemu. Nejhlubší – skoro šestnáctiprocentní – propad světová pivovarnická jednička zaznamenala ve střední a východní Evropě.
Zklamala ji také Brazílie, kde belgické skupině patří zhruba dvě třetiny trhu. Důvodem je nejen chladnější léto, ale také vysoká inflace ukrajující z reálných příjmů. Odbyt piva se snížil i v Mexiku. Jediným regionem, kde společnost zaznamenala růst, byla Asie.
Právě na tu sází také britská společnost SABMiller, vlastník Plzeňského Prazdroje. Světová dvojka má ve srovnání s rivaly navíc výhodu, že se lépe uchytila na rozvíjejících se trzích. Právě díky nim se jí podařilo během prvního pololetí jejího obchodního roku (duben–září 2013) celosvětový odbyt mírně zvednout. Na evropském a severoamerickém trhu se jí ale tolik nedaří.
Podobně je na tom nizozemský Heineken, jemuž loni klesl prodej v západní Evropě v prémiovém segmentu o 8,5 procenta. Oproti tomu významného úspěchu dosáhl v Číně, kde prodej značky Heineken poprvé přesáhl milion hektolitrů.
„Naše asijská odbytiště nadále rostou, ale západoevropský trh nám loni klesl asi o dvě procenta, ruský dokonce o osm procent,“ hodnotí celou situaci šéf dánského Carslbergu Jorgen Buhl. K poklesu přispělo i to, že Rusko, kde Dánové hrají prim, v rámci tažení proti alkoholu zakázalo prodej piva v oblíbených pouličních kioscích.
Mírný optimismus Klíčoví hráči na globálním trhu se ve svých zprávách shodují v tom, že letos bude o něco lépe. „Prodej našeho piva i nealkoholických nápojů v Evropě a během následujících tří až pěti let poroste v řádu několika málo procent,“ uvádí společnost SABMiller. A pomoci by tomu měla vyšší poptávka v Česku a Polsku.
Tuzemské pivovary v roce 2012 uvařily 18,5 milionu hektolitrů piva a z toho se vyvezlo 2,5 milionu hektolitrů. Čísla za rok 2013, která Český svaz pivovarů a sladoven zveřejní na přelomu března a dubna, budou podle jeho výkonného ředitele Vladimíra Balacha podobná. „Předpokládáme, že spotřeba na tuzemském trhu loni dál mírně klesla,“ sdělil HN Balach. Nižší odbyt v Česku přitom minulý rok nepříznivě ovlivnilo mimořádně chladné jaro, v červnu pak zasáhly část republiky povodně.
Celkem se v Česku se v roce 2012 vypilo 15 milionů hektolitrů piva. Z uvedeného objemu připadají asi čtyři procenta na zahraniční turisty, kteří ve zdejších restauracích a hospodách podle společnosti EY vypijí v průměru skoro dva půllitry denně, zatímco průměrný Čech si dá asi třetinku.
Exportu českého piva se loni dařilo. „Dosáhli jsme rekordního vývozu v historii v objemu 1,11 milionu hektolitrů piva, což je meziroční nárůst více než o pět procent,“ uvedla mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová.
Budějovický Budvar loni uvařil 1,42 milionu hektolitrů, což bylo meziročně o 6,2 procenta více. Je to zároveň nejvyšší objem v historii podniku. A rekordních výsledků dosáhl také ve vývozu, do 65 zemí putovalo 763 tisíc hektolitrů piva.
***
Největší pivovarnické skupiny světa (podle loňského výstavu v milionech hektolitrů ) -SABMiller 242,0
Heineken 195,2
Česko* 18,5
* výstav všech pivovarů, z toho vývoz
2,5 milionu hektolitrů, údaje za rok 2012
Hlavní mezinárodní značky (podle prodeje v milionech hektolitrů)
Heineken 29,1
Budweiser 17,5
Guinness 10,5
Poznámka: údaje za rok 2012 nezahrnují prodej na domácím trhu
Klíčoví hráči 41 % činí celkový podíl čtyř největších pivovarnických skupin (ABInBev, SABMiller, Heineken a Carlsberg) na světovém trhu. Údaj je za rok 2012.
ZDROJ: EVROPSKÁ ASOCIACE PIVOVARŮ
Převzato: Hospodářské noviny 27.2.2014