Boom minipivovarů pokračuje
19.3.2015 Blanenský deník
Praha – Boom minipivovarů neutichá. Dokonce jako by nabíral na síle, což potvrzuje i 57 nových podniků, které v Česku vznikly minulý rok. V současné době tak v republice působí 280 nejmenších pivovarů. „Minipivovary přibývají obrovským tempem a sám nevím, kdy to skončí. Před časem jsem odhadoval, že by jich v Česku mohlo být tak 250,dnes to odhaduji na 350 až 400. Letos překročíme hranici 300,“ uvedl prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.
Jen loni se zvýšila produkce těchto podniků o třicet procent. S výstavem zhruba 200 až 250 tisíc hektolitrů však zatím ani zdaleka nemohou konkurovat velkým výrobcům. Produkce minipivovarů zaujímá 1,3 procenta vyrobeného piva v České republice.
Vzrůstající počet nejmenších zařízení očekávaně vítá předseda Společnosti přátel piva Tomáš Erlich. „Boom pomohl nastartovat ozdravné procesy ve velkých pivovarech třeba použitím technologií nebo změnou receptů,“ vysvětlil. Také předpovídá, že v Česku bude v budoucnu fungovat asi 400 minipivovarů.
Tento nárůst však s sebou přináší i určitá úskalí. Začíná se projevovat nedostatek sládků. „Máme jen jednu průmyslovku, na níž je sládek studijním oborem. Ne všichni studenti se pak oboru po skončení školy věnují. Někteří také vaří pivo v zahraničí,“ přiblížil starší obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka. V současné době působí ve světě asi 50 českých sládků. Tento problém potvrdil také Jan Šuráň. Někteří sládkové tak podle něho třeba obhospodařují dva až tři další výrobce. Tomáš Erlich navíc upozornil, že ne každý minipivovar je dobrý, ať už kvůli nekvalitnímu sládkovi, nebo použití nevhodné technologie či špatnému skladování surovin. „Na druhou stranu u nás už vyrostli noví sládci, kteří se zabývají domácí výrobou piva. Mnohdy vaří úžasné pivo,“ doplnil.
Zdá se však, že pomalu ustává nevraživost mezi nejmenšími a velkými pivovary. „Rozhodli jsme se, že budeme s velkými pivovary více spolupracovat. Připravujeme několik projektů na podporu restaurací,“ řekl Šuráň.
Nic bližšího zatím nechtěl prozradit ani Václav Berka. „Jsme na začátku diskuse a určitě cestu najdeme,“ dodal.
Úbytek hostů v restauracích české pivovary opravdu trápí. Plzeňský Gambrinus si dokonce nedávno nechal udělat průzkum v hostincích, jak tento trend změnit. Z výsledků pak například vyplynulo, že 44 procent hospod by chtělo v budoucnu rozšířit nabídku piv. Pivovar také míní pořádat pro hostinské školení. Test totiž ukázal, že spokojenost zákazníků s obsluhou před a po provedeném školení na péči o pivo a jeho čepování se zvýšila o 40 procent a hospody měly o deset procent vyšší tržby.
Minipivovary se snaží lákat zákazníky na jiné typy piv, než je světlý ležák, který je v Česku i celosvětově nejrozšířenější. Na tuto vlnu ovšem pomalu naskakují i velcí producenti. „Investovali jsme desítky milionů korun do náročné výrobní technologie, abychom hospodám a restauracím mohli nabídnout nepasterizované pivo, které má výraznější a živější chuť a hlavně se nedá v obchodech koupit,“ nastínil strategii obchodní sládek Gambrinusu Pavel Zítek.