PET lahve ničí image českého piva říká Stanislav Bernard
Na český pivní trh přinesl pojem „rodinný pivovar“. A mnoho lidí ho stále považuje za reprezentanta těch nejmenších pivovarů. Ten jeho již dávno není rodinný a má roční výstav 200 tisíc hektolitrů. Stanislav Bernard, první a jediný pivovarník, který vystupuje ve vlastních reklamách, je však stále svůj. A stále má co říct.
V posledních dvou letech se zastavil trend poklesu prodeje piva. Jaký očekáváte další vývoj?
Neočekávám další pokles, protože k němu nevidím žádný důvod. Navíc, klesá obor jako celek, ale neklesají všechny pivovary. My rosteme někdy od roku 2000.
Každý rok vznikají dvě desítky dalších malých pivovarů. Jejich podíl na celkové produkci piva se však pohybuje v řádech procent. Má potenciál dalšího růstu?
Malé pivovary a minipivovary jsou zásobárnou chutí a inovací. Velcí giganti se soustřeďují na vaření jednoho, dvou nebo pěti druhů piva, ale když si budu chtít pochutnat, tak budu rozhodně vyhledat piva z malých pivovarů.
Stanislav Bernard
V roce 1991 s přáteli vydražil zkrachovalý humpolecký pivovar. Prvních deset let bojovali o přežití. Teď se jim podařilo splnit sen o vybudování pivovaru, který nejen vaří poctivé pivo, ale má i svůj názor. Dnes v něm má již jen jeden z podílů, i nadále je však neoficiálním mluvčím malých pivovarníků.
Nemohou být tito giganti, kteří chtějí uspokojovat chutě velkých částí populace, brzdou rozvoje?
Brzdou by se stali v tom případě, kdyby tady neexistovala konkurence malých a mini pivovarů. Pak byste neměl výběr. Ti velcí si dělají svoje, ve velkém, s minimálními náklady. S jistou dávkou nadsázky se říká, že v nich pivo nevaří sládci, ale ekonomové, což je samozřejmě nepravda, ale ekonomický a nákladový diktát je tam velmi silný. Jejich rolí je uvařit ten objem. A vydělat si svoje peníze. Tečka.
V loňském roce byly velkým hitem “pivně-ovocné mixy“. Bude tento trend pokračovat, nebo jej nahradí něco jiného?
Je to aktuální trend, módní vlna, která bude kulminovat a neporoste donekonečna. Zákaznické požadavky se každopádně mění, každý rok přichází nová generace, která již není natolik svázána s klasickým pivem.
Podnikatel Bernard: Korupce prorůstá celou společností, soudy a policie jsou utlumeny – čtěte ZDE
Prvních deset let podnikání bylo bojem o přežití, přiznává pivovarník Bernard – čtěte ZDE
Zdá se, že třeba pro pivaře před pár lety “nepředstavitelné“ PET lahve se na trhu zabydlely. Vy jste na to reagoval svými reklamami. Váš názor na pivo v PET lahvích se asi nezměnil…
Uvažuju o třetím dějství (smích). PET lahve ničí image českého piva, kterou my, jako svaz (Český svaz pivovarů a sladoven – pozn. red.), už léta chceme pozvednout. Pro mě osobně je umělohmotná lahev na pivo naprosto nepřijatelná.
Přesun konzumace z hospod do domácností: je to jen dočasná “ekonomická“ záležitost, nebo trend trvalý?
To se skutečně děje. Ale nám roste prodej sudového piva. Získáváme více hospod, než jich ztratíme. Náš obchod je úspěšný, protože obchodujeme s kvalitním pivem, s výbornou značkou založenou na výborných vztazích se zákazníky. A pivo je u nás společenský a taky zdravý nápoj.
Pivo není jen zdravé. Může se to vymknout z rukou…
My preferujeme spíše lidi, kteří si dají večer dvě piva, než lidi, kteří pijí pravidelně deset piv. To je logické. Doba vyžaduje něco jiného. Potřebujete přijít do práce v nějakém stavu.
Kdy jsem měl poslední možnost vidět Bernarda v televizi?
Naposledy před nějakými 12 lety. To není vhodné médium. Používáme jiný styl reklamy.
Třeba vaši osobu.
Bohužel. Ne, dělám si srandu.
Vy se v reklamě vyjadřujete i k aktuálním společenským tématům. To vás tak trápí, nebo se takhle pivo dobře prodává?
Používáme billboardy, PR, články, rozhovory plus speciální akce. Není to jen marketing. My tady žijeme a naprosto spontánně spojujeme marketing s tím, že chceme dát najevo nějaký postoj. Jako naše akce “Studenti, pojďte volit“, kdy jsme rozdali tisíc beček a čtyři tisíce beden piva. Nebo Klausova lednová amnestie. V pátek jsem s nápadem přišel do firmy a v pondělí visely první billboardy. Přitom to děláme sami, nemáme ani reklamní agenturu.
Stalo se někdy, že jste vyslovil svůj názor, ale marketingově to nevyšlo?
Ne. Vždycky to funguje. Ale je třeba si uvědomit, že my nejsme masový produkt, náš tržní podíl je jedno a půl procenta. Jsme kořením trhu. Názor samozřejmě polarizuje. Někteří lidé vám tleskají a někdo vám nadává. Ale to k tomu patří. A z pohledu synergie, kterou vidíme v prodeji piva, již 12 roků po sobě rosteme.
Kdo je vaše typická cílová skupina?
25.5.2013: Naším zákazníkem je člověk, který je aktivní, pozitivní, má rád svou práci, život, koníčky a své kamarády. V práci maká a po práci se jde bavit. Z toho zároveň plyne, že to bývá člověk, který se o sebe dokáže postarat, má nějaký slušný příjem, protože nesedí a nenadává. To je člověk, který pije Bernarda.